Constituted for educational purposes, the collection includes more than 70,000 prints and glass plates, most dating from the period 1850–1914. Architecture, monumental views, and reproductions of art dominate this encyclopedic collection, with a focus on France, Italy, Greece, the Mediterranean Basin, and Asia. All the greatest names of 19th-cenury photography are represented: Atget, Alinari, Baldus, Bonfils, Caneva, Durandelle, Marville, and the printed photographic books by Maxime Du Camp, Félix Teynard, and more. Coming from the departments of morphology and anatomy where they served as examples for the professors, the ovals of Duchenne de Boulogne and the chronophotographs of Albert Londe and of Professor Paul Richer, form an exceptional collection of medical and scientific photography. The collection is regularly enhanced by donations of photographs, from former students and professor and guest artists, such Gilles Gerbaud, Leslie Hamilton, Patrick Tosani, Valérie Sonnier, Bogdan Konopka, and Gonzalès-Day.
Charles Nègre, Modèle allongé, Print on salted paper from a negative on paper, 12,8 x 17,4 cm
![](/sites/default/files/2020-09/1-photographie-lancement-ballon-montage-chronophotoraphie-appareil-douze-objectifs-albert-londe-tirage-gelatino-bromure-argent-negatif-verre_0.jpg)
Albert Londe et Paul Richer, Lancement du ballon, c. 1893, Chronophotographie, Tirage gélatino-bromure d’argent d’après négatif sur verre au gélatino-bromure d’argent, 23,8 x 29,7 cm
![](/sites/default/files/2020-09/2-photographie-sculpture-sans-titre-ken-gonzales-day-tirage-numerique_0.jpg)
Ken Gonzales-Day, Sans titre, 2010, Tirage numérique, 52,4 x 36 cm
![](/sites/default/files/2020-09/3-photographie-bourrasque-lucien-levy-dhumer-salon-societe-artistes-francais-maison-braun-tirage-charbon_0.jpg)
Maison Braun, La Bourrasque de Lucien Lévy-Dhumer, 1904, Tirage au charbon, 29,4 x 48,8 cm
![](/sites/default/files/2020-09/4-photographie-sans-titre-femme-albert-londe-negatif-verre-gelatino-bromure-argent_0.jpg)
Albert Londe et Paul Richer, Sans titre, Négatif sur verre au gélatino-bromure d’argent, 18 x 13 cm
![](/sites/default/files/2020-09/5-photographie-mare-fees-fontainebleau-constant-alexandre-famin-epreuve-papier-albumine_0.jpg)
Constant Alexandre Famin, La Mare aux Fées, avant 1863, Épreuve sur papier albuminé, 22,9 x 16,4 cm
![](/sites/default/files/2020-09/6-photographie-ancien-hotel-beauvais-eugene-atget-epreuve-papier-albumine-negatif-verre-gelatino-bromure-argent_0.jpg)
Eugène Atget, Ancien Hôtel de Beauvais,1902, Épreuve sur papier albuminé d’après négatif verre au gélatino-bromure d’argent, 22,4 x 17,3 cm
Guillaume Duchenne, dit « Duchenne de Boulogne », Expression d’effroi, Épreuve sur papier albuminé marouflée sur toile, tendue sur châssis et vernie, 1856-1857, 29,9 x 22,2 cm
![](/sites/default/files/2020-09/8-photographie-autoportrait-samuel-adam-salomon-epreuve-papier-albumine_0.jpg)
Samuel Adam-Salomon, Autoportrait, avant 1881, Épreuve sur papier albuminé, 23 x 18,9 cm
![](/sites/default/files/2020-09/9-photographie-modele-prenant-pose-homme-nu-assis-bord-mer-hippolyte-flandrin-gaudenzio-marconi-epreuve-papier-albumine-annotee-paul-richer_0.jpg)
Gaudenzio Marconi, Modèle prenant la pose de l’Homme nu assis au bord de la mer, 1869, Épreuve sur papier albuminé, 26,1 x 20,8 cm